Στο άρθρο 1 του Π.Δ.913/78 ως πλοίο ορίζεται ¨παν σκάφος κατά την έννοια του ΚΔΝΔ” ήτοι κάθε σκάφος που κινείται επί του ύδατος με προορισμό την μεταφορά προσώπων ή πραγμάτων, την αλιεία, την αναψυχή, επιθαλάσσια αρωγή ή άλλο σκοπό (αρ.3 Ν.Δ.187/73).
Πλωτό μέσο ή βοηθητικό ναυπήγημα είναι κάθε πλωτό κατασκεύασμα ,ανεξαρτήτως χωρητικότητας ,προορισμένο να χρησιμοποιείται για βοηθητικούς σκοπούς της ναυτιλίας. Τα πλοία εφοδιάζονται υποχρεωτικά με ναυτολόγιο (ΝΑΥΤΟΛΟΓΙΟ-ΑΠΔΝ).
Εξαιρούνται της υποχρέωσης εφοδιασμού με ναυτολόγιο, τα πλωτά μέσα ,αλλά σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 83 παρ. 10 του ΚΔΝ 792/78 επιβάλλεται ετήσια εισφορά, στους ιδιοκτήτες των φορτηγίδων, σλεπίων, πλωτών γερανών, βυθοκόρων, υδροφόρων και γενικά κάθε ναυπηγήματος που δεν έχει δική του κινητήρια δύναμη ή που έχει κινητήρια δύναμη απαλλάσσεται της υποχρέωσης εφοδιασμού με ναυτολόγιο. Η εισφορά αυτή καταβάλλεται τον Ιανουάριο κάθε χρόνου και ορίζεται με Υπουργικές Αποφάσεις.
- Για τις φορτηγίδες, σλέπια και λοιπό ναυπηγήματα σε ευρώ 0,29 ανά κόρο ολικής χωρητικότητας.
- Για τα Ρ/κά σε ευρώ 2,93 για κάθε ίππο ενδεικτικής ιπποδύναμης της μηχανής.
- Για τους πλωτούς γερανούς, βυθοκόρους και υδροφόρους χωρίς μηχανή ευρώ 146,73 και με μηχανή σε ευρώ 293,47.
- Σε περίπτωση μεταβίβασης της κυριότητας είτε του πλοίου, είτε του πλωτού, τις εισφορές προς το Ν.Α.Τ υποχρεούται να εξοφλήσει ακόμα και ο εκ πλειστηριασμού αποκτήσας το πλοίο υπερθεματιστής (άρθρο 1 παρ. 6 Ν.1711/78). (Έντυπα αιτήσεων)
ΑΡΓΙΑ – ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ
Με την πργ.1, εδ.α,του Ν.2575/98, τροποποιείται το άρθρο 14 του Ν.1376/83 που αφορά την αργία ή τον παροπλισμό των πλοίων, ως εξής:
- Πλοίο το οποίο παραμένει ακινητοποιημένο περισσότερο από (20) είκοσι ημέρες έχοντας διακόψει τους πλόες του θεωρείται ότι βρίσκεται σε αργία ή παροπλισμό. Μετά την συμπλήρωση των (20) είκοσι ημερών η αργία ή ο παροπλισμός θεωρούνται ότι άρχισαν από την πρώτη ημέρα της ακινητοποίησης του πλοίου. Μετακινήσεις σε άλλο αγκυροβόλι με άδεια της οικείας Λιμ. Αρχής δεν διακόπτουν την αργία ή τον παροπλισμό. Έτσι οι, προς το Ν.Α.Τ. και τα Λοιπά Ταμεία και Λογ/σμούς, για το χρόνο αργίας (20) είκοσι ημερών, Θα υπολογίζονται από την έναρξη της αργίας μόνο για τους υπηρετούντες Έλληνες ναυτικούς.
- Με την διάταξη του εδ.β, ρυθμίζεται ο χρόνος ισχύος του ναυτολογίου στην περίπτωση που το πλοίο έχει διακόψει τους πλόες σε αγκυροβόλιο, λόγω κατάσχεσης για χρονικό διάστημα πάνω από (1) ένα μήνα. Ειδικότερα, όταν υπάρχουν οφειλές στο Ν.Α.Τ. χωρίς να καλύπτονται από εγγυητική επιστολή Τράπεζας και το πλοίο είναι εφοδιασμένο με ναυτολόγιο και ακινητοποιημένο λόγω κατάσχεσης, για χρονικό διάστημα πάνω από ένα μήνα, η ασφάλιση στο Ν.Α.Τ. των ναυτικών που αναγράφονται στο ναυτολόγιο διακόπτεται, μετά την συμπλήρωση του ανωτέρω χρονικού διαστήματος και το ναυτολόγιο με ευθύνη του πλοιάρχου ή της Λιμ. ή Προξ. Αρχής στέλνεται στο Ν.Α.Τ, για εκκαθάριση.