Πλοία με ξένη Σημαία Συμβεβλημένα με το ΝΑΤ
Σύμφωνα με τις διατάξεις το Β.Δ. 19/67 οι Έλληνες ναυτικοί που υπηρετούν σε πλοία με ξένη σημαία μπορούν να ασφαλίζονται στο Ν.Α.Τ. εφόσον πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες Εταιρείες (Ελληνικών συμφερόντων κατά 50% και πλέον) έχουν συνάψει συμβάσεις με το Ν.Α.Τ., με τις οποίες αναλαμβάνουν την υποχρέωση της καταβολής της αναλογούσης σύμφωνα με την κατηγορία του πλοίου εισφοράς πλοιοκτήτου, τις κρατήσεις από τη μισθοδοσία των επί του πλοίου υπηρετούντων Ελλήνων ναυτικών, την υπέρ του Ν.Α.Τ. και Λοιπών Ταμείων εισφορών καθώς και την απόδοση των ποσών τούτων στο Ν.Α.Τ.
Σύμφωνα με το άρθρο 86α παρ.2 του Ν. 1085/80 στα πλοία συναλλάγματος, δηλ. τα πλοία των οποίων οι ναύλοι εμπορευμάτων ή επιβατών συμφωνούνται σε ξένο νόμισμα εξαιρέσει των πλοίων εσωτερικών μεταφορών (άρθρο 86α, πργ.8 του Ν. 1085/80), οι εισφορές ΝΑΤ και τα συνειπραττόμενα δικαιώματα και εισφορές τρίτων υπολογίζονται σε ευρώ αλλά καταβάλλονται σε ελεύθερο συνάλλαγμα Λονδίνου ή Ν. Υόρκης με την επίσημη τιμή αγοράς της Τράπεζας Ελλάδας με την ημερομηνία που οι εισφορές (οφειλές) καθίστανται απαιτητές.
Η σύμβαση που θα υπογραφεί ισχύει για ένα έτoς και ανανεώνεται κάθε φορά μόνο για ένα έτος κατόπιν αίτησης του εκπροσώπου (Αίτηση 7).
Για την πιστή εκπλήρωση των όρων της σύμβασης που υπογράφεται με το Ν.Α.Τ., κατατίθεται από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, εγγυητική επιστολή η οποία παραμένει άτοκα στο Ν.Α.Τ. μέχρι διαγραφής του πλοίου και οριστικής εκκαθάρισης του λογαριασμού του, της οποίας το ποσό καθορίζεται για τα Φ/Γ και και Δ/Ξ βάση του DW και απόφασης Δ.Σ. / Ν.Α.Τ./ 09-06-1986 και για τα Ε/Γ, θαλαμηγούς κ.λ.π. βάση των ειδικοτήτων των Ελλήνων ναυτικών που είναι ναυτολογημένοι στο πλοίο και το αντίστοιχο μισθολόγιο αναπροσαρμοζόμενη κατά την ανανέωση.
Εκπρόσωπος της εταιρείας αναλαμβάνει κάθε ευθύνη (με την ιδιότητα του αλλά και ατομικά) μαζί με τους υπόλοιπους υπόχρεους για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση που υπογράφει. Κάθε μεταβολή που επέρχεται σχετικά με τους πλοιοκτήτες, εκπροσώπους και τα πλοία πρέπει να ανακοινώνεται έγγραφα στο Ν.Α.Τ., χωρίς καθυστέρηση.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.29/75 επιβάλλεται ειδική εισφορά στους πλοιοκτήτες των πλοίων που συμβάλλονται με το Ν.Α.Τ. υπέρ του Δημοσίου
Η εισφορά υπολογίζεται σε συνάρτηση με τους κ.ο.χ., το έτος ναυπήγησης και το χρονικό διάστημα που ασφαλίζεται το πλοίο.
Η εισφορά καταβάλλεται ή εφ’ άπαξ πριν από την υπογραφή της σύμβασης ή την ανανέωση, ή το 1/4 πριν την υπογραφή της σύμβασης ή την ανανέωση, ενώ τα υπόλοιπα 3/4 της εισφοράς σε 3 ισόποσες δόσεις από τις οποίες η πρώτη στον 4ο μήνα, η 2η μέσα στον 7ο και η 3η μέσα στο 10ο από τη χρονολογία έναρξης ισχύος της σύμβασης (άρθρο 7, Ν.29/75).
Σε περίπτωση μη καταβολής της α’ δόσης τουλάχιστον της οφειλόμενης εισφοράς δεν υπογράφεται η σύμβαση, ενώ στην περίπτωση μη καταβολής των δόσεων της οφειλομένης εισφοράς μέσα στις προθεσμίες που ορίζονται από το νόμο το Ν.Α.Τ. δικαιούται να καταγγείλει την σύμβαση και να ενημερώσει το πλήρωμα.
Εισφορές – Μισθοδοσία
- Οι τακτικές εισφορές των πλοιοκτητών και ναυτικών που υπηρετούν στα πλοία με ξένη σημαία συμβεβλημένα με το Ν.Α.Τ. ορίζονται ως εξής:
|
Πλοιοκτήτης |
Ναυτικός |
(Αρθρο 85 του ΚΔΝ 792/78) |
Ν.Α.Τ. |
18% |
11% |
Υπ. Απόφ. 30037/2051/86/10-4-1980 |
E.N. |
0,18% |
0,35% |
N.1085/80 |
K.E.A.N |
3% |
3% |
N.1220/81 |
Ε.Λ.Ο.ΕΝ |
2% |
1% |
N.1085/80 |
K.N.E |
Μέση τιμή Λίρας Αγγλίας |
|
|
Τ.Π.Α.ΕΝ.Τ.Π.Κ.Π.Ε.Ν |
|
4% |
Ν.4387/16 |
Ειδικά για το Δ/Ξ υπολογίζεται και το επίδομα δεξαμενόπλοιου.
- Ο Πλοίαρχος ο οποίος πρέπει να είναι Έλληνας υποχρεώνεται:
1.Να κάνει γνωστό στον Έλληνα ναυτικό που προσλαμβάνεται ότι θα προχωρά στην ανελλιπή παρακράτηση των εισφορών από τις αποδοχές του, δεδομένου ότι είναι υποχρεωτική η ασφάλιση όλων των Ελλήνων που υπηρετούν στο συμβεβλημένο πλοίο. Καθώς και των αλλοδαπών ως προς την Εστία Ναυτικών μόνο.
2.Μετά τη μισθοδοσία να καταρτίζει να υπογράφει και να υποβάλει στο Γραφείο που διαχειρίζεται το πλοίο ένα πρότυπο και δύο αντίγραφα καταστάσεων πληρώματος που έχουν θέση ναυτολογίου πλήρης συμπληρωμένων και με τις υπογραφές των μελών του πληρώματος και ένα αντίγραφο να το αποστείλλει απευθείας στο Ν.Α.Τ. με απόδειξη.
- Οι μισθοδοτικές καταστάσεις πληρώματος συντάσσονται το δίμηνο ή εφόσον μεσολαβεί αντικατάσταση του πλοιάρχου ή σε μικρότερα χρονικά διαστήματα του διμήνου.
Στις καταστάσεις υπάρχει υπεύθυνη δήλωση στην οποία αναφέρεται ότι όλα τα στοιχεία των μελών του πληρώματος είναι αληθινά (ναυτολόγηση – απόλυση, επιβίβαση ναυτικών στο πλοίο – ειδικότητα) καθώς και οι αποδοχές που καταβάλλονται μαζί με τα χορηγούμενα επιδόματα που υπόκεινται σε εισφορές η οποία υπογράφεται από τον πλοίαρχο με την σφραγίδα του πλοίου και από τον εκπρόσωπο με την σφραγίδα της Εταιρείας.
Με φροντίδα του Γραφείου της πλοιοκτήτριας Εταιρείας καταστάσεις αποστέλλονται τακτικά στο Ν.Α.Τ. μαζί με τις εισφορές που αντιστοιχούν στους ναυτικούς και στον πλοιοκτήτη, μέσα στο πρώτο 15μερο το αργότερο από την χρονολογία λήξης κάθε κατάστασης και συνοδεύονται απαραίτητα από το αποδεικτικό καταβολής των εισφορών.
Μισθοδοτικές καταστάσεις χωρίς αποδεικτικά καταβολής δε γίνονται δεκτές.
Επίσης η μη υποβολή των καταστάσεων όπως παραπάνω συνεπάγεται :
- Την απαγόρευση απόπλου του πλοίου.
- Την καταγγελία από το Ν.Α.Τ. της ισχύουσας σύμβασης μέσα στο 1ο 10μερο του τέταρτου μήνα και ενημέρωση του πληρώματος.
- Την καταβολή μετά την λήξη του 15μέρου και μέχρι την εξόφληση τόκου υπερημερίας σύμφωνα με τον Κ.Ε.Δ.Ε.